Respect voor officials

Door Philippe Muyters op 25 november 2016, over deze onderwerpen: Sport
Respect officials

Zonder scheidsrechters en juryleden geen sportwedstrijden. Vlaams minister van Sport Philippe Muyters maakt er een zaak van te ijveren voor meer respect en betere omkadering voor officials.

Respect voor de ref begint bij ieder van ons. Spelers, trainers, clubs en supporters zijn samen verantwoordelijk om sport te beleven met emotie én met gezond verstand. Officials af en toe positief in de spotlight zetten, kan wezenlijk bijdragen aan een gezonde en sportieve mentaliteit ten aanzien van hen. Sinds vorig jaar organiseert de Vlaamse Sportfederatie (VSF) daarom begin oktober de “week van de official” om de duizenden scheidsrechters, juryleden en resultaatopnemers te bedanken.

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters: “We mogen onze officials en het werk dat ze doen niet als vanzelfsprekend beschouwen, ze verdienen ons respect. Zonder scheidsrechters en juryleden geen sportwedstrijden.”

Bovendien moeten sportfederaties die inzetten op een kwaliteitsvolle omkadering van hun officials, een verschil kunnen maken. Dat kan bijvoorbeeld met een duidelijk beleid voor officials, kwalitatieve opleidingen en bijscholingen. Voortaan zullen federaties die daar stevig werk van maken, daar dan ook financieel voor beloond worden via het nieuwe federatiedecreet dat ingang vindt vanaf 1 januari 2017.

Minister Muyters: “Het is belangrijk dat officials goed opgeleid worden en kunnen rekenen op een kwalitatieve omkadering vanuit hun sport. Zó belangrijk dat we dat voortaan ook laten meespelen in de financiering van de federaties”.