Sport Vlaanderen maakt 14 sportcentra rookvrij

Door Philippe Muyters op 21 november 2018, over deze onderwerpen: Welzijn, Roken, Minderjarigen, Sportinfrastructuur, Sport
Coach en team

“Waar kinderen of sporters zijn, wordt niet gerookt.” Vlaams minister van Sport Philippe Muyters reageert tevreden op de beslissing van Sport Vlaanderen om op vraag van Kom op tegen Kanker zijn sportcentra rookvrij te maken. Woensdag werd het domein in Hofstade als eerste van veertien sportcentra rookvrij gemaakt. “We hopen hiermee een cultuurverandering teweeg te brengen en hopen dat andere sport- of speeldomeinen ons voorbeeld volgen”, zegt minister Muyters.

Rookvrij als norm

Met het rookverbod hoopt Sport Vlaanderen om van niet roken waar kinderen of sporters zijn het nieuwe normaal te maken. “Het rookverbod in de horeca is in 2011 ingevoerd en zorgde toen voor een cultuurverandering. Amper zeven jaar later vindt iedereen het vanzelfsprekend om niet binnen te roken. We willen diezelfde mindset ook naar sommige plaatsen in de buitenlucht zien gaan", klinkt Philippe Muyters ambitieus.

Het sportcentrum in Hofstade, dat jaarlijks 380.000 bezoekers ontvangt, is het eerste van veertien sportterreinen van Sport Vlaanderen dat volledig rookvrij wordt. Er komen wel enkele rookzones, zij het op minder zichtbare plaatsen. De overige sportcentra volgen in het voorjaar van 2019.