Noodlening tot 1 miljoen euro voor Vlaamse sportclubs

Door Philippe Muyters op 24 februari 2021, over deze onderwerpen: Sport, Coronacrisis
Sportinfrastructuur lopen

Heel wat sportclubs en -federaties zien door de coronacrisis hun inkomsten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Erkende Vlaamse sportclubs en sportfederaties zullen daarom tot 1 miljoen euro kunnen lenen aan een gunstige rentevoet van 1 procent. Dat werd unaniem beslist door het Vlaams Parlement aan de hand van een nooddecreet van enkele Vlaams Parlementsleden, onder wie Philippe Muyters.

De leningen starten bij een bedrag van 25.000 euro en kunnen oplopen tot 1 miljoen euro. De looptijd bedraagt maximaal 9 jaar aan een rente van 1 procent. De aanvragen zullen ingediend en beoordeeld worden bij Sport Vlaanderen. PMV staat in voor de financiering en de concrete dienstverlening. In hun aanvraag zal de sportorganisatie ook moeten aantonen dat zij financieel gezond was voor de coronacrisis, dat de financiële schade het gevolg was van de pandemie en hoe het krediet de organisatie zal helpen om terug financieel gezond te worden.

Vlaams Parlementslid Philippe Muyters geeft uitleg. “De Vlaamse sportwereld heeft de afgelopen jaren enorme stappen gezet in het professionaliseren en uitbouwen van zijn werking. Er is enorm veel geïnvesteerd in opleidingen, nieuwe infrastructuur, materiaal, gediplomeerde trainers… Met resultaat: de sportparticipatie lag nooit hoger. We mogen al die inspanningen niet verloren laten gaan door de coronacrisis. Deze leningen moeten zorgen dat de sportwereld snel weer te been is en de draad kan oppikken waar ze hem hebben moeten laten liggen.”