Russisch dopingagentschap blijft geschorst

Door Philippe Muyters op 16 november 2017, over deze onderwerpen: Sport
Antidoping

Het Wereldantidopingagentschap WADA heeft de schorsing van het Russische antidopingagentschap Rusada herbevestigd. Dat maakte Vlaams minister van Sport Philippe Muyters deze ochtend bekend. Muyters is momenteel in Seoul voor de vergadering van het WADA, waar hij Europa vertegenwoordigt.

Het Russische antidopingagentschap is al 2 jaar niet conform de internationale antidopingcode. Het WADA besliste vandaag in Seoul om de schorsing aan te houden op basis van drie oorzaken. Ten eerste weigert Rusland de conclusies van het McLaren-rapport te aanvaarden. Ze ontkennen elke verantwoordelijkheid vanuit de overheid en weigeren dus toe te geven dat een en ander door Rusland zelf mee aangestuurd was. Bovendien weigert Rusland nog steeds oude stalen van hun lab in Moskou vrij te geven. WADA wil die stalen onderzoeken, maar botst op een njet. Ten slotte krijgen buitenlandse onafhankelijke controleurs nog altijd geen volledige toegang tot alle locaties.

Minister van Sport Philippe Muyters: “Die 3 punten maken dat we als WADA beslist hebben om de schorsing van het Russische antidopingagentschap aan te houden. Dit kan uiteraard gevolgen hebben voor de Winterspelen die eraan komen. Wij hebben alvast een duidelijk signaal gegeven: wat ons betreft kunnen enkel die Russische atleten deelnemen die kunnen bewijzen dat ze voldoende dopingcontrole hebben gehad, bijvoorbeeld in het buitenland. Enkel zo kunnen we zeker zijn dat onze sport eerlijk blijft.”

Het WADA is evenwichtig samengesteld tussen vertegenwoordigers van de overheid en mensen uit de sportsector, waaronder het IOC. Momenteel heeft WADA zelf geen bevoegdheid om atleten van de Spelen uit te sluiten, dat is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van het IOC en de internationale sportfederaties. Zij bepalen wie wel en niet mag deelnemen.

Minister Muyters: “De overheden hebben vandaag een duidelijke boodschap gegeven, maar het zou logisch zijn dat het WADA ook zelf sancties kan opleggen als landen of sportfederaties zich niet conformeren aan de WADA-code. Ook dat hebben we vandaag beslist: in de toekomst zal het WADA zelf straffen kunnen opleggen. Dat kunnen boetes zijn, of uitsluiting van sportevenementen zoals de Spelen. Ik denk dat dit heel belangrijk is om het draagvlak en de slagkracht van het WADA te vergroten.”

Wada neemt 2 belangrijke beslissingen