Masterplan Ford Genk van start

Door Philippe Muyters op 17 augustus 2016, over deze onderwerpen: Economie, Werk, werkloosheid en werkgelegenheid
Ford Genk © 2016 Mediahuis NV

PMV start vandaag de zoektocht naar een partner voor de herontwikkeling van de voormalige Ford-site in Genk, op basis van een Masterplan dat in samenspraak met onder meer de stad Genk en nv De Scheepvaart werd opgemaakt. Bedoeling is om de voormalige Ford-terreinen om te vormen tot  een nieuwe bedrijvenzone voor maakindustrie en watergebonden logistiek met toegevoegde waarde, met de ambitie om op de site in totaal 2.500 jobs te creëren. De site is zowel via de weg, het spoor als het Albertkanaal goed ontsloten. Het terrein heeft een brownfield karakter, met nog tal van  constructies en gebouwen van de vroegere Ford-fabriek.  De voorbereidingen voor de sloop- en saneringswerken zijn reeds gestart.

Het Masterplan dat werd opgesteld door de projectpartners (het Vlaams Gewest, Stad Genk, nv De Scheepvaart, het Agentschap Innoveren en Ondernemen en Flanders Investment & Trade) deelt de site van 134 hectare op in drie deelzones met een netto uitgeefbare terreinoppervlakte van in totaal circa 95 hectare:

Zone A: voor groen en water, openbaar domein en circa 5 hectare uitgeefbare kavels voor gemeenschappelijke functies;
Zone B: circa 40 hectare voor eindgebruikers in de maakindustrie en logistiek met toegevoegde waarde, niet noodzakelijk watergebonden;
Zone C: circa 50 hectare voor eindgebruikers met watergebonden (logistieke) activiteiten en maakindustrie.

De marktbevraging die vandaag wordt gestart heeft als doel een ontwikkelaar dan wel eindgebruiker(s) te vinden voor de zone B en de uitgeefbare kavels in zone A.  De procedure zal tegen het voorjaar 2017 duidelijkheid geven wie zone B en zone A zal ontwikkelen. Voor de (watergebonden) ontwikkeling van zone C wordt beroep gedaan op nv De Scheepvaart.

De herontwikkeling is gericht op het aantrekken van eindgebruikers en hecht veel belang aan het creëren van nieuwe bedrijfsactiviteiten die complementair en versterkend zijn ten aanzien van het al bestaande economische weefsel, en aan de creatie van structurele werkgelegenheid. Zowel tijdens de ontwikkeling, de commercialisering als het beheer van het project zal er nauw worden samengewerkt met de publieke stakeholders.

De volledige projectomschrijving en het kandidaatstellingsformulier is te vinden op de website www.fordsitegenk.eu. Kandidaten voor de herontwikkeling, en eventueel al geïnteresseerde eindgebruikers, kunnen hun kandidaatstellingsdossier indienen tot uiterlijk 30 september 2016 om 11 uur bij de heer Erwin Vrijens, senior investeringsmanager Vastgoed bij PMV via fordsitegenk [at] pmv.eu. Nadien zullen zij dan het volledige dossier verkrijgen.

Geïnteresseerde eindgebruikers voor de zone C, die door nv De Scheepvaart wordt ontwikkeld, kunnen hun interesse ook al kenbaar maken bij nv De Scheepvaart via j.bijnens [at] descheepvaart.be, zij worden dan gecontacteerd. 

Masterplan Ford Genk

Structuurschets masterplan Ford-site Genk, rode contouren duiden de deelzones aan

Vlaams minister van Economie Philippe Muyters: “Dankzij een goede samenwerking met de stad Genk en nv De Scheepvaart hebben we een Masterplan klaar met een duidelijke strategie voor de ontwikkeling van de voormalige Ford-site: we zoeken naar activiteiten met toekomst, zoals nieuwe maakindustrie en hoogwaardige logistiek, die maximaal gebruik maken van de troeven van het terrein zoals de unieke ontsluiting via het water, het spoor en de weg. Nu alle neuzen in dezelfde richting staan, starten we met de hulp van PMV onmiddellijk de zoektocht naar een goede ontwikkelaar voor het deel van de site dat niet door nv De Scheepvaart wordt ontwikkeld. Geïnteresseerde ontwikkelaars zullen uit hun pijp moeten komen; we zoeken een partner met een toekomstgerichte visie op het terrein, die perspectief kan bieden op een snelle ontwikkeling, en zal helpen onze ambitie van 2.500 jobs op de hele site waar te maken. Ook mogelijke eindgebruikers doen er goed aan zich te melden, zodat we hen in contact kunnen brengen met de verschillende kandidaten.”

 

Over Ford Genk

De eerste steen van Ford Genk, een autoassemblage- en onderdelenfabriek van Ford Motor Company, werd gelegd in 1962. Twee jaar later begon de productie van de Taunus 12M. Een halve eeuw later liepen met de Ford Galaxy, Mondeo en S-MAX de laatste modellen van de band in Genk en werd de productie overgeheveld naar het Spaanse Valencia.

Daarmee kwam er in Limburg een tijdperk ten einde. Met 4210 werknemers - en 1736 bij de toeleveranciers - was Ford Genk immers de grootste werkgever in de provincie Limburg. Bovendien was de fabriek de op één na grootste autoassemblagefabriek in België. Maar liefst 95% van de productie was bestemd voor de export.

Om de gevolgen van deze zware economische en sociale aderlating op te vangen, startte de Vlaamse Overheid in 2013 met de ontwikkeling en uitvoering van een reconversieplan voor de provincie Limburg, het zogenaamde SALK-plan: het “Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat”.

Daartoe hoort ook de herontwikkeling van de voormalige bedrijfssite in een nieuwe bedrijvenzone voor de maakindustrie en voor watergebonden logistiek. Op 20 december 2013 sloot de Vlaamse Overheid daarom een Memorandum of Understanding met Ford Werke GMBH over de verkoop van de site aan de Vlaamse Overheid. De eigendomsoverdracht vond plaats op 31 december 2015. De onroerende goederen werden opgenomen in het patrimonium van het Hermesfonds (Fonds voor Flankerend Economisch Beleid) en het Agentschap Innoveren en Ondernemen werd door minister Muyters belast met de herontwikkeling en het beheer van dit patrimonium.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is