Vlaanderen sluit 2013 af met klein begrotingsoverschot

Door Philippe Muyters op 30 januari 2014, over deze onderwerpen: Vlaamse begroting

Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA) presenteerde vandaag de resultaten van de begroting 2013. Vlaanderen sloot het jaar af met een overschot van 174,6 miljoen euro.

"Het is natuurlijk aangenaam om je voorziene begroting in de resultaten te halen, zeker omdat de economische crisis maar bleef aanslepen. 2013 was onze derde begroting in evenwicht op rij", legt Muyters uit. "Ik ben vooral blij dat we de schuldgraad van Vlaanderen hebben kunnen terugbrengen. Begrotingen voorleggen die geen extra putten maken, tegelijk de schuld afbouwen en geen uitgaven doorschuiven naar de toekomst, zijn basisprincipes om Vlaanderen een gezonde toekomst te bieden."

Toch waarschuwt de minister voor zelfgenoegzaamheid: "We zijn er nog niet. En met de staatshervorming en de nieuwe financieringswet komen er grote uitdagingen op ons af. Het voorzichtige en vooruitziende begrotingsbeleid dat we de afgelopen jaren voerden, moet nog enkele jaren doorgaan."