Sportministers treden op tegen matchfixing: Code Muyters gaat internationaal

Door Philippe Muyters op 29 november 2016, over deze onderwerpen: Sport
Een derde minder gesubsidieerde sportfederaties

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters tekende vandaag op een bijeenkomst van de Europese ministers van Sport een verdrag voor de bestrijding van wedstrijdvervalsing en een tegen voetbalgeweld. Hij gaf ook een toelichting over de zogenaamde ‘Code Muyters’. Na de Vlaamse regeling rond de whereabouts, krijgt opnieuw een Vlaams initiatief internationale navolging.

De veiligheid in onze voetbalstadions en de uitdeinende problematiek rond wedstrijdvervalsing zijn twee van de meest prangende problemen in het hedendaagse voetbal. Op een bijeenkomst van de Europese ministers van Sport in Boedape

st stonden beide onderwerpen dan ook bovenaan de agenda. De ministers tekenden twee verdragen die een gecoördineerde aanpak mogelijk moeten maken.

VERDRAGEN MATCHFIXING EN VOETBALVEILIGHEID

Het verdrag rond matchfixing focust op de internationale component van matchfixing en het belang om informatie en expertise op te bouwen en te delen. Het vraagt ook aan de lidstaten om een nationaal platform op te richten met daarin alle betrokken instanties. Voor België gaat het al minstens om de deelstaten vanuit hun sportbevoegdheid, de Belgische overheid vanuit Politie en Justitie, de Kansspelcommissie en de sportsector.

Eerlijke sport in al zijn facetten, is de kern van mijn sportbeleid,” zegt Vlaams minister van Sport Philippe Muyters. “Matchfixing is bijzonder schadelijk voor het imago van de sport. Als sportminister die van eerlijke en gezonde sport een speerpunt gemaakt heeft, wil ik aan kar trekken om binnen België een gecoördineerde aanpak op poten te zetten. We moeten wedstrijdmanipulatie met alle mogelijke middelen bestrijden. Nu dit verdrag getekend is, kan het Belgisch coördinatieplatform in een internationaal kader zijn werk doen.”

Hoewel de afgelopen jaren al ernstige inspanningen werden geleverd, maakt supportersgeweld vandaag helaas nog al te vaak deel uit van de sportberichtgeving. De rellen aan het begin van het Europees Kampioenschap voetbal in Frankrijk staan iedereen nog vers voor de geest. De Europese sportministers pleiten in een verdrag nu ook voor een gecoördineerde aanpak. Philippe Muyters: “Voetbal kan maar een feest zijn als dat ook naast het terrein zo is. We moeten resoluut komaf maken met het supportersgeweld. Ook op dit vlak is coördinatie nodig en kunnen we veel van elkaar leren.

GOED BESTUUR

De principes van goed bestuur zijn essentieel om organisaties goed te laten draaien. Dat de sportwereld op dat vlak nog een weg af te leggen heeft, bewijzen de schandalen in onder andere de FIFA en de IAAF. In Vlaanderen zullen sportfederaties vanaf volgend jaar voor hun financiering ondermeer beoordeeld worden op het toepassen van die regels. Vlaams sportminister Philippe Muyters vatte ze samen in een code Goed Bestuur in Sportclubs, de zogenaamde Code Muyters. Op de bijeenkomst in Boedapest presenteerde hij de code aan zijn collega’s.

Philippe Muyters: “De reacties waren heel erg positief. Verschillende landen hebben een kopie gevraagd. Het is na de regeling rond de whereabouts de tweede keer dat ons Vlaams sportbeleid gretig door mijn Europese collega’s wordt overgenomen. We krijgen steevats internationale erkenning voor ons werk rond professionalisering en objectivering van de sportsector.”