Rusland niet naar Winterspelen

Door Philippe Muyters op 6 december 2017, over deze onderwerpen: Sport
Antidoping

Het Internationaal Olympisch Comité heeft zonet beslist dat Rusland niet onder eigen vlag zal mogen deelnemen aan de Olympische Winterspelen in PyeongChang. “Eindelijk een sterk signaal van het IOC”, zegt Vlaams minister van Sport Philippe Muyters, die als vertegenwoordiger van Europa binnen WADA al langer voor deze aanpak pleit.

Het IOC maakte dinsdagavond bekend dat het Russisch Olympisch Comité niet zal worden uitgenodigd voor de Olympische Winterspelen in PyeongChang. Dat betekent dat Rusland niet onder eigen vlag mag deelnemen aan de Spelen. Enkel individuele atleten die op basis van voldoende onafhankelijke dopingcontroles kunnen aantonen dat ze clean zijn, zullen onder neutrale Olympische vlag mogen deelnemen. Vlaams minister van Sport Philippe Muyters, die Europa vertegenwoordigt in de WADA Foundation Board, is “blij dat het IOC eindelijk een sterk signaal geeft door Rusland uit te sluiten van de Winterspelen. Dit is goed nieuws voor de eerlijke sporter”.

Deze beslissing gaat namelijk een stuk verder dan de aanpak van het IOC in de aanloop naar de Olympische Spelen in Rio. Toen besliste het IOC de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de individuele internationale sportfederaties te leggen, wat voor veel verwarring en inconsistente beslissingen zorgde. De Internationale Atletiekfederatie besliste bijvoorbeeld dat geen enkele Russische atleet naar de Spelen mocht, terwijl andere federaties enkel individuele sporters thuis lieten.

Vorige maand al maakte het internationale dopingagentschap WADA bekend dat Rusland de anti-dopingcode nog altijd niet respecteert en het Russische dopingagentschap RUSADA bijgevolg geschorst blijft. Rusland blijft immers de staatbetrokkenheid bij de dopingfraude ontkennen en weigert nog altijd oude stalen uit hun lab in Moskou vrij te geven. Bovendien krijgen buitenlandse onafhankelijke controleurs nog altijd geen volledige toegang over het hele Russische grondgebied.

De overheden binnen WADA hebben daarbij de duidelijke boodschap gegeven dat wat hen betreft enkel die Russische atleten mogen deelnemen die kunnen bewijzen dat ze voldoende dopingcontroles hebben gehad, bijvoorbeeld in het buitenland.

Minister Muyters: “RUSADA blijft geschorst en met de beslissing van het IOC vandaag zijn nu ook de gevolgen voor Rusland voor de Olympische Winterspelen gekend. Door Rusland niet te laten deelnemen, maar zuivere atleten toch de kans te geven zich te bewijzen, volgt het IOC de aanpak waar ik en enkele van mijn collega’s binnen WADA al langer voor pleiten. Wie bedriegt moet eruit, zodat eerlijke sporters eerlijke kansen krijgen om topprestaties neer te zetten.

In de toekomst zal WADA bovendien zelf straffen kunnen opleggen. Dat kunnen boetes zijn, of uitsluiting van sportevenementen zoals de Spelen. Het zal het draagvlak en de slagkracht van WADA vergroten.​