Rusland en nog 5 andere landen niet langer WADA-conform

Door Philippe Muyters op 19 november 2015, over deze onderwerpen: Sport
Doping

Deze week woonde Vlaams minister van Sport Philippe Muyters als Europees vertegenwoordiger de vergaderingen bij van de Foundation Board van het Wereld Antidoping Agentschap WADA. Mede door de recente onthullingen over Russische atleten werden tijdens de meetings in Colorado Springs een aantal beslissingen genomen, met onmiddellijk effect voor de internationale sporters. Ook Brussel en de Duitstalige Gemeenschap kregen huiswerk mee.

Na de bekendmaking van het rapport van een onafhankelijke commissie over georganiseerde dopingfraude binnen de Russische atletiekwereld, kwam de situatie van Rusland uitvoerig ter sprake. Vorige week al schorste de WADA-directie het Russische dopinglab voorlopig. Die beslissing werd door de Board gesteund. Daar bovenop werd Rusland volledig ‘non compliant’ verklaard. Dat heeft ondermeer als gevolg dat geen geldige dopingtesten meer in het land kunnen plaatsvinden, maar ook dat Rusland zich geen kandidaat meer kan stellen om internationale tornooien te organiseren. Rusland werd ook stante pede uit het bestuur van WADA gezet. Naast Rusland zijn ook Argentinië, Israël, Oekraïne, Bolivië en Andorra niet langer WADA-conform.

Vlaams minister Muyters: “Dopingbestrijding draait om eerlijke sporters kansen geven om topprestaties neer te zetten. Wie bedriegt, moet er uit. Maar dan moet je ook zeker zijn dat de controle-instanties hun werk ernstig en eerlijk uitvoeren. Het moet nog dieper onderzocht worden, maar zeker in Rusland lijkt dat niet het geval te zijn. Het is dan ook logisch dat we Rusland uit de Board van WADA gezet hebben en dat het Russische lab gesloten wordt. Maar er zijn natuurlijk ook eerlijke sporters in Rusland. Vandaar dat we voorzien hebben dat hun dopingstalen door andere labs onderzocht kunnen worden, zoals in het onze in Gent. We zullen daarvoor samenwerken met de internationale federaties, dopinginstanties en zelf private testing labs.”

Van een aantal andere landen werd vastgesteld dat ze niet volledig in orde zijn met de dopingwetgeving. Naast Frankrijk, Brazilië, Spanje, Griekenland en Mexico komt ook België op dat lijstje voor. WADA heeft deze landen tijd gegeven tot 18 maart 2016 om orde op zaken te stellen.

Minister Muyters: “Voor Vlaanderen en de Franstalige Gemeenschap stelt zich geen probleem. Wij hebben onze zaken op orde zoals WADA het wil. Brussel en de Duitstalige Gemeenschap hebben de nieuwe WADA-code nog niet in hun wetgeving omgezet, waardoor ze door WADA met de vinger gewezen worden.”

De vergadering in Colorado Springs was de laatste van het huidige drie jaar durende mandaat van minister Muyters bij WADA. “Intussen werd ik echter door al mijn Europese collega’s gevraagd om me opnieuw kandidaat te stellen om Europa bij WADA te vertegenwoordigen als expert-minister. Ik beschouw die vraag als een eer en een appreciatie voor het internationale werk dat ik de afgelopen jaren leverde en zal dus ook de komende drie jaar de stem van Europa in de internationale dopingbestrijding voeren”, sluit Vlaams minister van Sport Philippe Muyters af.