Opening nieuwe topsportschool in Antwerpen

Door Philippe Muyters op 1 september 2016, over deze onderwerpen: Sport
Philippe Muyters en Dirk Van Tichelt

Topsporten kost bloed, zweet en tranen. Alles begint bij talent, maar daarnaast zijn professionele omkadering, intensieve training, topinfrastructuur en een goede opleiding onontbeerlijk voor het halen van topprestaties. De nieuwe topsportschool in Antwerpen opent op 1 september haar deuren en laat beloftevolle jongeren hun talent in optimale omstandigheden ontplooien.

Op de site van Fort VI in Wilrijk staat nu een ultramodern schoolcomplex geëquipeerd met een indrukwekkende topsportaccommodatie. Vandaag krijgen de 182 leerlingen van Stedelijk Lyceum Topsport er voor het eerst les in hun nieuwe klaslokalen. Het is niet zomaar een middelbare school. De nauwe samenwerking tussen sportfederaties en het schoolteam maakt dat jonge topsporters er 12 uur sport op hoog niveau combineren met 20 uur algemene vorming in ASO, TSO of BSO. Voor zowel de trainingen als voor de algemene vakken is samenwerking en discipline nodig. De leerlingen moeten over een topsportstatuut van Sport Vlaanderen beschikken om zich te mogen inschrijven, het zijn de sportfederaties die de selectie maken. Voor directeur Frans Van den Wyngaert, die binnenkort met pensioen gaat, is de realisatie van de nieuwe topsportschool een mooie bekroning van zijn werk.

Topsportschool in Antwerpen

Vlaanderen kiest er met het topsportbeleid voor om beschikbare middelen voor topsport efficiënt en met focus in te zetten.  Investeringen in topsportinfrastructuur worden daarom gecentraliseerd in de topsportdriehoek Antwerpen – Gent – Leuven. Op elke campus worden sporters, begeleiders, wetenschappelijke ondersteuning en infrastructuur samen gebracht. Elke campus focust op een aantal sporten. In Antwerpen zijn dat zwemmen, judo, tennis en hockey, en in de topsportschool komen daarnaast ook voetbal, badminton, taekwondo, snowboard en basketbal aan bod. Voor de jonge basketters is dit het eerste jaar dat ze les volgen in Antwerpen.

Voor de locatie van een nieuwe topsportschool werd dan ook gezocht naar een site in de omgeving van topsportinfrastructuur. Die werd gevonden in een groene omgeving van Fort VI in Wilrijk. Het topsportzwembad Wezenberg, de gloednieuwe Wilrijkse hockeypleinen, de tennisinfrastructuur, sporthal Kattenbroek… ze liggen allemaal op een boogscheut van de site.

Vlaanderen heeft een samenwerking met de stad Antwerpen voor de financiering van de topsportschool (200.000€ voor de krachtzaal), de hockeyterreinen (1.000.000€) en het Wezenberg-zwembad (3.500.000€) om de topsportinfrastructuur te verbeteren.

De infrastructuur van de topsportschool wordt bovendien naschools opengesteld, zodat ook andere sporters kunnen meegenieten. Tijdens de weekends kunnen de sportfederaties er volop trainen. Ook buurt- en sportverenigingen zijn welkom.

Minister van Sport Philippe Muyters: “Met de topsportschool werken we nauw samen met de stad en het onderwijs om ervoor te zorgen dat jonge beloftevolle sporters hun talent in de beste omstandigheden kunnen ontplooien. Leren, leven en sporten op één plek, met topinfrastructuur, uitstekende begeleiders en wetenschappelijke ondersteuning.”