N-VA wil snellere procedure voor anticoronamiddel

Door Philippe Muyters op 25 maart 2020, over deze onderwerpen: Economie, Innovatie

Vlaams parlementslid Philippe Muyters (N-VA) dringt erop aan dat de procedure voor de testing van een geneesmiddel tegen COVID-19 versoepeld en versneld wordt. Het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) heeft een antistof ontwikkeld die de binding tussen COVID-19 en menselijke cellen kan verhinderen. Maar door de huidige procedures kan het nog meer dan een jaar duren voor het geneesmiddel beschikbaar is. Veel te lang, vindt Muyters.

Het wereldvermaarde onderzoekscentrum VIB doet al jarenlang baanbrekend onderzoek in de biotechnologie. Sinds de uitbraak van het coronavirus in China speurden onderzoekers in Gent meteen naar een geneesmiddel. Met succes, want vorige week konden ze aankondigen dat er een antistof gevonden is, die het coronavirus bindt op een cruciale plaats. Daardoor kan het virus zich niet meer met menselijke cellen binden en vormt het geen gevaar meer.

Met het stijgend aantal doden over de hele wereld is dat zonder meer goed nieuws. Maar door de huidige procedures kan het nog meer dan een jaar duren voor het geneesmiddel ook beschikbaar is, vernam Muyters van het VIB. “Dat is veel te lang”, zegt Muyters. “De coronacrisis is op zijn piek en er vallen dagelijks doden over de hele wereld. We moeten toch in staat zijn om de antistof die VIB ontwikkelde sneller en flexibeler te kunnen testen. Het is bijna cynisch dat we nog meer dan een jaar lang mensen moeten zien sterven, die waarschijnlijk gered zouden kunnen worden door VIB. Het momentum is nu. Nu kunnen we de expertise gebruiken en uitbouwen. Dat mogen we niet verloren laten gaan.”

Concreet vraagt Vlaams parlementslid Muyters meer flexibiliteit van de overheid in tijden van erge crisis. “De veiligheid van geneesmiddelen staat uiteraard centraal, maar het is perfect mogelijk om door samendrukking en parallelle trajecten een aantal processen te versnellen. VIB heeft daar een aantal zeer goede denkpistes over. Ook voor hen primeert de veiligheid, ze zijn niet bereid om hun wereldwijde status zomaar te grabbel te gooien. Ze vragen alleen om hun onderzoek sneller nuttig te kunnen maken voor de mensheid”, sluit Muyters af.