Muyters wil jongeren leren coderen

Door Philippe Muyters op 23 december 2016

Vlaams minister van Innovatie komt met een ICT-impulsplan om de digitale geletterdheid van jongeren te verhogen. Het plan, dat inzet op acties buiten de schooluren, zal 5 jaar lang ondersteund worden. Via een flankerend beleid moeten de verworven ervaringen in die tijd hun weg vinden naar het reguliere onderwijs.

Basiskennis van informatica is cruciaal in de digitale wereld waarin we vandaag leven. De informatie- en communicatietechnologie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is een evolutie die zich de komende jaren enkel nog maar zal versterken. Daarom vind ik het essentieel dat zoveel mogelijk jongeren ermee leren omgaan en ook de systemen die erachter zitten snappen en doorzien. Er zijn in Vlaanderen schitterende initiatieven om jongeren computerskills bij te brengen buiten de schoolse uren. In mijn ICT-impulsplan geef ik hen de middelen om hun bereik te vergroten”, zegt Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters.

Het plan omvat 4 grote onderdelen:

1.    Versterking STEM-academies

In de STEM-academies komen jongeren op een speelse manier in contact met de hele waaier die wetenschap en techniek te bieden heeft: van ruimtevaart over proefjes in een lab tot het ontwikkelen van computerspelletjes. De STEM-academies werken op project-basis en worden gecoördineerd via Technopolis. Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters verhoogt hun middelen met 160.000 euro per jaar. De activiteiten vind je op http://www.stem-academie.be

2.    Steun CoderDojo

Om ICT een extra impuls te geven, werd een aparte oproep voor een ICT-STEM-academie gelanceerd. CoderDojo, een internationale non-profitbeweging, haalde de opdracht binnen en krijgt 80.000 euro ondersteuning. CoderDojo organiseert bijeenkomsten om jongeren tussen 7 en 18 jaar te leren programmeren, sites bouwen, apps en spelletjes ontwikkelen enz. http://coderdojobelgium.be/nl

3.    Leertrajecten ICT - CodeFever

Wie meer diepgaande ICT-kennis wil opbouwen, kan terecht bij organisaties die reeksen lesjes aanbieden. Via een oproep werd hiervoor CodeFever geselecteerd. Zij krijgen 250.000 euro per jaar om op 5 jaar tijd minimum 10.000 kinderen het leertraject te laten doorlopen. http://codefever.be

4.    Flankerend project en opstart CodeClubs Vlaanderen

Het laatste onderdeel bestaat uit wetenschappelijke omkadering met als doel om de verworven ervaring te laten doorstromen naar het reguliere onderwijs en leerkrachten de nodige inhoudelijke en didactische ondersteuning te bieden. Om deze overdracht te vergemakkelijken voorzien we steun voor de opstart van CodeClubs Vlaanderen, die op de middag of net na de schooluren bijvoorbeeld één keer per week ICT aanbieden aan geïnteresseerde kinderen. Voor beide onderdelen werd een oproep gelanceerd voor in totaal 250.000 euro voor 2 jaar.

Meer kinderen en jongeren warm maken voor richtingen in Science, Technology, Engineering en Mathematics is een van voornaamste beleidslijnen van deze regering. Minister Muyters: “Het zijn in die richtingen dat zich de jobs van de toekomst zullen ontwikkelen. Vandaag zijn ICT’ers al een knelpuntberoep. Maar evengoed in zowat alle andere jobs zit een groeiende component die te maken heeft met ICT. We mogen onze jongeren de boot niet laten missen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is