Langdurig werklozen: Vlaanderen doet nu al meer dan Europa vraagt

Door Philippe Muyters op 17 september 2015, over deze onderwerpen: Werk zoeken en werkloosheid, Activering
Langdurig werklozen: Vlaanderen doet nu al meer dan Europa vraagt

Europees Commissaris voor Werk en Sociale Zaken Marianne Thyssen (CD&V) heeft een Europees actieplan gelanceerd voor wie langer dan een jaar zonder job zit. “Maar als het op de begeleiding van langdurig werklozen aankomt, doet Vlaanderen het nu al een stuk beter dan wat zij vraagt”, zegt Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). “Meer zelfs, de Vlaamse aanpak via de VDAB wordt intussen gekopieerd of onderzocht door verschillende andere Europese landen.”

Om langdurig werklozen maximale kansen op een terugkeer naar de arbeidsmarkt aan te bieden, stelt Thyssen onder meer voor om hen te registreren bij een arbeidsbemiddelingsdienst. Dat gebeurt vandaag nog niet in alle Europese landen. Ten laatste na anderhalf jaar werkloosheid moeten zij ook een individuele analyse van hun problemen en mogelijkheden krijgen en een op maat gemaakte 'jobintegratieovereenkomst' kunnen afsluiten.

Juiste strategie

Thyssen kan die maatregelen niet opleggen: het is aan de lidstaten om er een akkoord over te vinden en ze te implementeren. In België is arbeidsbemiddeling een bevoegdheid van de gewesten. “In Vlaanderen registreren wij al veel langer via de VDAB”, aldus minister Muyters. “En we bieden ook al langer maatwerk aan: jongeren krijgen een aanbod op maat binnen de vier maanden, voor de anderen mikken we op een maximale termijn van een jaar en halen we vandaag al een gemiddelde van negen maanden." Wat de begeleiding van langdurig werklozen betreft, zet Vlaanderen bovendien in op het aanbieden van onder andere werkervaringsplaatsen.

De Vlaamse tewerkstellingsdienst VDAB hanteert dus al de juiste strategie. “Meer zelfs, de aanpak van de VDAB wordt van nabij gevolgd door een reeks andere Europese landen. Met Malta is er een concrete samenwerking, met Zweden zijn er reeds gevorderde gesprekken. Verder is er interesse van Noorwegen, Finland, Oostenrijk, Frankrijk, IJsland, ..." En ook binnen België is er al langer een principieel akkoord met Forem in Wallonië en Actiris in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.