Geen Vlaams geld voor federale putten

Door Philippe Muyters op 28 juni 2013, over deze onderwerpen: Federale begroting, Vlaamse begroting

"Stel: mijn rekening is in orde, maar die van mijn buurman niet. Moet ik dan snel wat overschot boeken, zodat die buurman extra schulden kan maken? Komaan zeg. Waarmee zijn we dan bezig?"

Vlaams minister van Financiën en Begroting Philippe Muyters (N-VA) is duidelijk: hij zal zich houden aan het Vlaamse regeerakkoord en dus geen extra bijdrage leveren om de federale begroting uit het slop te halen.

En tenzij Vlaanderen ook effectief de bevoegdheid krijgt over de loonkosten, wil Muyters evenmin Vlaams geld opzij zetten voor een federale loonlastenverlaging.

"Blijkbaar denkt men dat Vlaanderen met zakken vol geld zit", zegt de minister. "Maar de realiteit is dat we vier jaar op rij de broekriem hebben aangehaald om een begroting in evenwicht af te leveren. Of wil men nu echt dat wij de geplande extra capaciteit voor de scholen schrappen? Dat we minder investeren in kinderopvang? Of de Vlaamse wegen verwaarlozen?"