Focus op ieders talent, niet op gebreken

Door Philippe Muyters op 22 juli 2015, over deze onderwerpen: Economie, Werken, Ondernemen, Werk zoeken en werkloosheid, Activering, Gelijke kansen, Diversiteit
Focus op ieders talent, niet op gebreken

De Vlaamse Regering trekt meer dan ooit de kaart van talent en competenties. Daarom voert minister van Werk Philippe Muyters enkele hervormingen door die de kans op werk van elk talent verhogen. De nieuwe aanpak gaat uit van begeleiding op maat, een competentiegericht personeelsbeleid en het wegwerken van vooroordelen.

We hebben elk talent nodig op de Vlaamse arbeidsmarkt. Tegen 2020 willen we 76 procent van de Vlamingen aan het werk hebben. Nu zijn we daar nog meer dan 150.000 werkenden van verwijderd. Voor werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt werd 13 jaar geleden het decreet Evenredige Arbeidsdeelname (EAD) in het leven geroepen. Om de doelstellingen te bereiken, wil minister Muyters voortaan nog meer uitgaan van de sterkte van het individu.

Drie sporen

Dat betekent in de eerste plaats een aanpak op maat bij de zoektocht naar werk. We vertrekken van wat iemand kent en kan, en zetten ons in om hun competenties nog te versterken. Voor de een kan een opleiding Nederlands drempels verlagen, terwijl een ander werkervaring of een extra opleiding meer kan gebruiken.

Daarnaast is het belangrijk om te blijven investeren in talent. Bedrijven met een kwaliteitsvol en competentiegericht HR-beleid gaan duurzaam om met hun werknemers. Minister Muyters voorziet daarom steun voor het HR-beleid van ondernemingen, met oog voor de expertise waarbij zij het meest gebaat zijn.

Als ten slotte blijkt dat vooroordelen ervoor zorgen dat sommige mensen moeilijker aan de slag geraken, moeten we daar iets aan doen. Discriminatie kan niet en diversiteit moet bespreekbaar worden op ondernemingsniveau.

“Ik ben ervan overtuigd dat we op deze manier mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt een duwtje in de rug geven”, besluit minister Muyters. “En dat is nodig, want iedereen verdient dezelfde kansen.”