Besparen waar het kan, investeren waar het moet

Door Matthias Diependaele op 25 september 2013, over deze onderwerpen: Vlaamse begroting

Het Vlaams Parlement debatteerde vandaag over de laatste septemberverklaring en begroting van deze bestuursperiode. N-VA-fractieleider Matthias Diependaele blikt tevreden terug en kijkt hoopvol vooruit.

“Minister van Financiën Muyters levert voor de vierde keer op rij een begroting in evenwicht af, een zeldzaamheid in Europa. Tegelijkertijd blijven we de Vlaamse schuld afbouwen."

De Vlaamse Regering doet dat zonder bijkomende belastingen. Wel wordt bespaard op het eigen apparaat. Het contrast met federale begroting kan niet groter zijn. De Vlaamse Regering haalde de voorbije vijf haar de begrotingsdoelstellingen met 67 procent besparingen en 33 procent belastingen. Federaal doet men exact het omgekeerde.

Ook al zijn de middelen beperkt, toch blijft de Vlaamse Regering investeren in de economie, in de bouw van scholen, rusthuizen, ziekenhuizen en kinderopvangplaatsen. Ook het terugdringen van kinderarmoede in steden en gemeenten krijgt structurele aandacht. Kortom, de N-VA werkt dagelijks aan een sociaal en welvarend Vlaanderen. Dat neemt niet weg dat de sleutel voor structurele loonlastenverlaging op federaal vlak ligt.

Matthias Diependaele roept de regering ten slotte op om werk te maken van de omgevingsvergunning en de verschillende mobiliteitsdossiers. De onderwijshervorming moet een draagvlak genieten bij alle betrokkenen in het onderwijs.