1 september 2016 - 1ste schooldag/werkdag duaal leren en werken

Door Philippe Muyters op 7 september 2016, over deze onderwerpen: Werk, werkloosheid en werkgelegenheid
Philippe Muyters

De start van het nieuwe schooljaar op 1 september betekent ook de start van het proefproject voor duaal leren en werken, ‘Schoolbank op de werkplek’.

De Vlaamse regering wil het huidige leren en werken opwaarderen en start vanaf 1 januari 2017 met het nieuwe stelsel duaal leren en werken. Dit systeem zal als volwaardige leerweg naast het voltijds secundair onderwijs bestaan en houdt in dat jongeren vanaf 15 jaar naast leren op school, ook kunnen leren op de werkvloer. Het grote verschil is dat de competenties bij duaal leren en werken voor het grootste deel op de werkvloer verworven worden. Zo zullen jongeren goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt.

Om kwaliteit te bieden, wordt het duaal leren en werken via proefprojecten eerst uitgetest in de praktijk, alvorens het in regelgeving te gieten. ‘Schoolbank op de werkplek’ is de proeftuin die start op 1 september 2016, waarbij 7 duale opleidingen worden aangeboden in een 35-tal opleidingsinstellingen over heel Vlaanderen.

In duaal leren en werken is een sterke rol weggelegd voor bedrijven. Zo wordt de werkgever betrokken bij de selectie en zal de leerling eerst solliciteren bij het bedrijf. De onderneming wordt ook betrokken bij het uittekenen van het traject voor de leerling en de prestaties op de werkplek tellen mee bij zijn of haar evaluatie. Bovendien is er de mogelijkheid  om deelcertificaten af te leveren voor jongeren die wel geslaagd zijn voor het praktijkgedeelte (beroepskwalificatie),  maar niet voor het onderwijsluik (onderwijskwalificatie).

Syntra Vlaanderen engageert zich voor een kwantitatief en kwalitatief hoogstaand aanbod aan leerwerkplekken. In samenwerking met regionale, lokale en sectorale actoren bouwt Syntra als regisseur hiervoor een netwerk van ondernemingen uit. Binnen het onderwijs zorgen we ervoor dat bij de programmatie en rationalisatie van het aanbod sterker rekening gehouden wordt met arbeidsmarktnoden. Het nieuwe systeem richt zich overigens niet alleen op het huidige leren en werken, maar ook op arbeidsmarktgerichte opleidingen in voltijds beroeps- en technisch onderwijs (ook 7e specialisatiejaren en Se-n-se opleidingen).

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters: “Net zoals we bij het activeren van werkzoekenden zoveel mogelijk maatwerk leveren, is ook dezelfde manier van opleiden niet voor iedereen de beste weg. Wij willen die jongeren de kans geven om iets te doen wat ze graag doen, én hen tegelijk heel goed voorbereiden op hun later professioneel leven. Het bedrijfsleven zoekt goede geschoolde mensen met de juiste attitude. Ik ben ervan overtuigd dat ons nieuw geïntegreerd systeem van duaal leren en werken topkwaliteit kan leveren.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is